offer-pic

اتوکد:

اتوکد نام نرم‌افزاری است که برای ترسیم نقشه‌های مهندسی و صنعتی به کار می رود. این نرم افزار از محصولات شرکت آمریکایی اتودسک است. که از سال ۱۹۸۲ تا به امروز در نسخه های گوناگون تولید شده است و در هر نسخه جدید، امکانات و قابلیت های متنوع تری ارائه شده است. کاربران AUTOCAD امکان استفاده از محیط های دو و سه بعدی را دارند. به طور کلی میتوان autocad را جایگزینی عالی برای میز و وسایل نقشه کشی مهندسان دانست.
نرم افزار AutoCAD یکی از مهمترین و پرکاربردترین نرم افزارهای طراحی های دو و سه بعدی و همچنین ترسیم فنی است. در واقع، وجود عبارت CAD در نام این نرم افزار مخففی است از عبارت Computer Aided Design به معنی طراحی به کمک نرم افزار است. البته در منابع مختلف دیگر CAD را بعنوان کلمه اختصاری عبارت Computer Aided Drafting و به معنای ترسیم فنی به کمک نرم افزار نیز معرفی کرده اند. در واقع ویژگی Drafting که معادل اصطلاح Technical Drawing است به کاربران امکان می دهد تا با کمک نرم افزار بتوانند به ترسیم نقشه های فنی بپردازند. نرم افزار اتوکد بگونه ای قدرتمند و حرفه ای طراحی شده است که هر دو معنی Design و Drafting را در قالب ساختاری پیچیده و قدرتمند بطور کامل معنا می کند.
تاریخچه نرم افزار اتوکد
این نرم افزار از جمله نرم افزارهای قدیمی در عرصه نقشه کشی است. اولین نسخه نرم افزار در سال 1981 براساس طرحی از Mike Riddle با عنوان Micro CAD نوشته شد. تولید این نرم افزار باعث گردید تا یک گروه شانزده نفره شرکت Autodesk را تأسیس کنند و اولین نسخه اتوکد را در سال 1982به بازار عرضه نمایند. از جمله مهمترین ویژگی های این نرم افزار قابلیت نصب روی رایانه های شخصی بود. چرا که نرم افزارهایCAD موجود تا آن زمان فقط قابل نصب روی رایانه های بزرگ بودند و این رایانه ها صرفاً در شرکت های بزرگ یافت می شدند. این نرم افزار چون توسط شرکت Autodesk به بازار عرضه گردید در بین کاربران، با عنوان اتوکد شناخته شده است و از آن زمان تاکنون سیر تحولی این نرم افزار، به عنوان یک نرم افزارکلاسیک و قابل اعتماد ادامه دارد.
قابلیت عملی نرم افزار اتوکد
نرم افزار اتوکد جزء نرم افزارهای طراحی مهندسی است، که جهت ترسیم نقشه های صنعتی ــ ساختمان و … به کار می رود. نرمافزار اتوکد، ابتدا برای ترسیم نقشه های دوبعدی و به طور محدود سه بعدی استفاده می شد. ولی با توجه به سیر تحولی آن امروزه علاوه بر ترسیم نقشه های سه بعدی به طور دقیق و با سرعت بالا نیز می توان آن را برای تهیه مدل های پایه در برنامه های گرافیکی، و پویانگاری (انیمیشن) نیز مورد استفاده قرار داد. نسخه های جدید این نرم افزار با ارایه امکانات متعددی از قبیل برنامه نویسی ــ پشتیبانی تصاویر گرافیکی، ارتباط مستقیم با شبکه اینترنت ــ ارتباط چند کاربر در حین کار، اتصال به بانک های اطلاعاتی ــ مدیریت پروژه های نقشه کشی آن را در عرصه صنعت به یک نرم افزار قوی و پرطرفدار تبدیل نموده است.